بله، این یک مشکل واقعی است که زن و یا شوهر از هم خسته شوند برای مشاورین مطرح کردن این شکایت از طرف مراجعین بسیار تکراری شده است. خوشبختانه می توان این وضعیت را به آسانی درست کرد ولی متأسفانه، اخرین چیزی که زن و شوهر مایل به دیدن آن هستند منشاء و مبدأ این مشکل است که می تواند یکی از خودشان باشد. گاهی تمام صفات اخلاقی که زمانی جذاب بودند تبدیل به بزرگترین ناراحتی یکی از طرفین می شود. چیزیکه سابقا امنیت را در رابطه ایجاد می کرده اکنون خسته کننده شده است.  

مسأله این است که نه شما تغییر کرده اید نه همسرتان، تمام صفات اخلاقی که باعث جذب و توجه شما شده است هنوز در همسرتان وجود دارد ولی موضوع این است که دیگر آن صفات برای شما مسحور کننده نیستند چراکه تمام توجه تان به جنبه هایی از رابطه جلب شده است که نارضایتی شما را برمی انگیزد. خبر بد اینجاست که همیشه مرغ همسایه غاز است، ما هم مانند سایرین این باور یا بهتر بگوییم این خیال را داریم که «اگر با کس دیگری به غیر از او ازدواج می کردم الان احساس کسالت را نداشتم، کسی که جالبتر، خلاقتر، با ذوق تر و هیجان انگیزتر از همسرم باشد.» اگر به جای تکراری شدن همسرتان به دنبال ماجراجویی، تحریک و هیجان در زندگی تان هستید بهتر است خودتان آنها را بر روی همسرتان پیاده کنید. هیچ وقت به این فکر نکنید که در انتخاب همسرتان اشتباه کرده اید، شما کسی را انتخاب کرده اید که برخی نیازهای شما را می تواند در زندگی برآورده کند، نه همه نیازهای شما را. هیچ کس نمی تواند در زندگی تمامی نیازهای طرف مقابلش را برآورده کند (مگر اینکه در رویاهایتان چنین کسی وجود داشته باشد).

خبر خوب این است که ما توانایی ایجاد تغییر در کیفیت رابطه زناشویی را داریم بدون اینکه همسرمان تبدیل به مرد یا زن رویاهایمان شود:

1-    تمرکز خود را بر روی نکات اخلاقی بگذارید که دوست شان دارید، مخصوصا صفات اخلاقی که در همان ابتدا باعث علاقمند شدن شما به همسرتان شده است. هیچ وقت فقط قدردان خودتان نباشید از او هم قدردانی کنید. اجازه ندهید یک روز بدون اینکه از همسرتان قدردانی کنید سپری شود.

2-    اگر نتوانیم وضعیتی را تغییر دهیم بهتر است روش فکری خود را تغییر دهیم. گاهی کسالت در نتیجه خشم و ناراحتی سرکوب شده و مطرح نشده ایجاد می شود. زمانیکه به جای آرزو کردن و خیال و اوهام از تغییر همسرمان، به واقعیت رو می آوریم و مسئولیت واقعیات مواجه شده را قبول می کنیم، می توانیم به درون خود نگاه کنیم و ببینیم آیا حقیقتی در انتظار بیرون ریخته شدن و بیان شدن هست که بتواند به این رابطه یکنواخت سرزندگی و طراوت ببخشد؟

3-    به کسالتی که ایجاد شده توجه نکنید، کاری که شما می کنید درست مثل این است که به یک عکس که سالها پیش از همسرتان گرفته اید و در آلبوم گذاشته اید خیره شده اید. ما این انتخاب را نیز داریم که نگاهی تازه تر به همسرمان داشته باشیم و ببینیم آیا در خلال این سالها او تغییراتی کرده است یا خیر؟ و کلماتی را بیان کنیم که نشان دهنده تأیید و قدردانی ما از رشد و پیشرفت اوست.

4-    کسانی که احساس کسالت می کنند اغلب از زندگی خودشان خسته هستند. آیا رویاهای انجام نشده دارید؟ آیا به جای اینکه رویاهایتان را دنبال کنید، بهانه می آورید که نتوانسته اید به آنها برسید؟ چه کاری باید برای ایجاد هیجان و شوق در زندگی انجام دهید؟ خود را با شکایت کردن کسل نکنید و از این حالت بیرون بیایید و شروع به ریسک کردن کنید. به جای غر زدن در مورد همسرتان یا بهانه آوردن که چرا نمی توانید به خواسته هایتان برسید، قبل از اینکه فرصت زندگی تان در این دنیا تمام شود در مورد خواسته هایتان شفاف عمل کنید و آنها را انجام دهید.

اگر این کارها را انجام دهید نه تنها رابطه تان بلکه زندگی خودتان را نجات داده اید و از این حالت رخوت و کسالت خارج می شوید؛ هر چند که ممکن است انجام این کارها چالش برانگیز باشد. اما چه کسی می داند؟ شاید در لبه پرتگاه زندگی هم بتوان از زندگی لذت برد. وقتی همسرتان ببیند که چقدر در حال لذت بردن از زندگی هستید او هم به شما ملحق خواهد شد.