trying-on-glasses-2

می‌خواهید ذهن‌تان را وسیع‌تر کنید؟ با کمی تلاش روزانه این کار امکان‌پذیر است. در اینجا  کارهای ساده‌ای که شما را باهوش‌تر می‌کند، گرداوری کرده‌ایم

1-هرروز 10 ایده جدید داشته باشید

درباره ی روش‌های جدید کسب درامد در زندگی‌تان. حل کردن مشکلی که همیشه با آن درگیر هستید. ایده‌های جذاب سینمایی یا هر چیز دیگری که می‌خواهید فکر کنید. مهم نیست که ایده‌تان در چه زمینه‌ای است. فقط تا جایی که می‌توانید از مغزتان کار بکشید. فهرستی که از ایده‌های‌تان ایجاد می‌شود ممکن است جرقه‌ی یک ایده جدید یا سوژه  خوبی برای نوشتن باشد.

2- روزنامه بخوانید

این کار به اگاه شدن شما از مسایل مهمی که در گوشه و کنار دنیا اتفاق می‌افتد، کمک می‌کند. یاد می‌گیرید که خودتان اظهار نظر کنید و توانایی ارتباط دادن مسایل نامرتبط به هم را پیدا می‌کنید و هنگامی که در جمع دوستان یا در مهمانی هستید، حرف بیشتری برای گفتن دارید.

3-کمی بدجنس باشید

از چیزی که اخیرا یاد گرفته‌اید، چیزی درست کنید که ایده ایجاد ان به ذهن هرکسی نمی‌رسد. با دلیل و مدرک از کارتان حمایت کنید وبا ایده‌های تازه‌ای که نظر شما را در رابطه با کارتان تغییر می‌دهد مخالفت نکنید. این کاررا هر روز تکرار کنید، چون ذهن‌تان را از فکرکردن فقط در یک چهارچوب خاص خلاص می‌کند

اگرحوصله‌‌تان سررفته سعی کنید سرمقاله‌های روزنامه را خوانده و منتقدانه انها را ارزیابی کنید، این کار به شما نشان می‌دهد که بقیه چطور اختلاف نظرها و عقایدشان را به یکدیگر نشان می‌دهند

4-یک فصل از کتابهای تخیلی یا غیرتخیلی را بخوانید

هدف‌تان این باشد که در یک هفته حداقل یک کتاب بخوانید. همیشه می‌توانید وقتی هم برای کتاب خواندن بگذارید. خواه در وسایل نقلیه باشید، خواه در اینترنت. همیشهه وقتی هست که بتوانید درانجا کتاب بخوانید. مطالعه، یک راه خوب برای پیدا کردن حقیقت در مورد موضوعی است که درباره آن کتاب می‌خوانیم. کتاب‌های تخیلی برای درک شخصیت‌ها و تغییر نگاه به دنیای اطراف، خیلی مفید هستند. در حالی که کتاب‌های غیر تخیلی شما را با موضوعات جدید مثل روانشناسی یا سیاست اشنا می‌کنند.

man-reading-on-seawall-2

5-به جای تلویزیون نگاه کردن ویدیوهای اموزشی نگاه کنید

گاهی اوقات تماشای فیلم درباره‌ی موضوعی که به آن علاقمندید، از خواندن درباره‌ی آن موضوع جذاب‌تر است. در ضمن می‌توانید از تجربه دیگران در ان رابطه استفاده کنید. می‌توانید در «اکادمی خان» ویدیوهای آموزشی و طنزرا بیابید .یا ted talk را تماشا کنید.

همچنین همه روزه ویدیوهای اموزشی در کانال‌‌های youtube آپلود می‌شود.

اطلاعات هم اغلب به روشی قابل هضم و به یادآوردنی نمایش داده می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که این اطلاعات در ذهن‌‌تان خواهد ماند.

6-پیگیر یک زمینه خاص اطلاعاتی باشید

چیزهای جالب در فیس‌‌بوک و توییتر را دنبال کنید. اینگونه همیشه وقتی به اخبار یا داشبورد ماشین‌تان نگاه می‌کنید چیز تازه‌ای را یاد می‌گیرید. برای مثال، اگر می‌خواهید اخرین اخبار در حوزه‌ی علم و فناوری را داشته باشید صفحه https://www.facebook.com/IFeakingLoveScience را دنبال کنید

7- منابع علمی محبوب‌تان را چک کنید

هرروز وبلاگ‌ها و سایت‌هایی را که عطش علمی شما را سیراب می‌کنند، زیر و رو کنید. این یک عادت بسیار ساده است، زیرا دیگر کاربران چیزهایی که شما به ان احتیاج دارید، را ازقبل امده کرده‌اند بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید دنبال کردن کسی است که مطلب مورد علاقه شما را نوشته. برای اینکه بعدا مقالات را مطالعه کنید از جیب‌تان استفاده کنید و شب قبل از اینکه بخوابید سعی کنید نگاهی به انها به انها بیندازید.

8-:هرچیزی را که یاد گرفتید، با دیگران به اشتراک بگذارید.

اگر کسی را پیدا کردید که بتوانید با او  به بحث نشسته و ایده‌های‌تان را تحلیل کنید، می‌توانید به دانش یکدیگر اضافه کرده و دیدگاه‌های جدیدی به دست بیاورید. همچنین وقتی که توانستید موضوع را برای کس دیگری توضیح دهید، به این معنی است که در آن مورد، تسلط کافی به دست اورده‌اید. حتی بدون صحبت مستقیم با کسی هم می‌توانید اموخته‌های‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. بسیاری اقدام به راه‌اندازی وبلاگ‌های متعدد کرده‌اند و سعی می‌کنند دیگران را تشویق کنند تا به مکالمات انلاین روی بیاورند

woman-writing-handwriting-5

9-دو لیست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید

یکی مربوط به مهارت‌های کاری که می‌خواهید یاد بگیرید و دیگری، برای چیزهایی که می‌خواهید در آینده به آن دست یابید

گوگل داک، یک راه ساده برای پیگیری هر دو فهرست شماست. تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌خواهید یاد بگیرید، منابعی که این مهارت‌ها را به شما اموزش می‌دهند، گرداوری کنید و هر روز، روی انها کار کنید.

برای مثال: اگر درزمینه علوم کامپیوتر کار می‌کنید، فهرست اول‌تان ممکن است یک روز کسب اطلاعاتی جدید در زمینه افسانه‌ها و روز دیگر درباره استفاده از MONGO DB را پیشنهاد دهد

برای فهرست دوم می‌توانید به اهداف بلند مدت‌تان فکر کنید، مثل اینکه: برای تغییر معماری محل زندگی‌تان فکر کنید. قدم‌های کوچکی را که برای رسیدن به اهداف‌تان باید بردارید یادداشت کنید، مثلا: کسب تجربه از متخصصان در زمینه کاری‌تان یا برداشتن کلاس در اموزشگاه محله خود‌تان.

10-فهرستی از کارهای انجام داده شده‌‌تان تهیه کنید

درپایان هر روز فهرستی از کارهایی که به اتمام رسانده‌اید، درست کنید. این کار باعث می‌شود نسبت به کارهایی که موفق به انجام انها شده‌اید، احساس بهتری پیدا کنید، مخصوصا اگر حس دلسردی و رخوت دارید، به شما کمک می‌کند تا مولد بودن‌تان رامنعکس کرده و توانایی شما را در چگونگی بازسازی لیست کارهای انجام شده‌تان به نمایش می‌گذارد.

11-فهرستی از کارهایی که دیگر نباید انجام دهید، درست کنید

برای  از بین بردن صداهای درهم و برهم ذهن‌تان، به راه‌های بی‌فکرانه‌ای فکر کنید که باعث گذر زمان‌تان می‌شود. عادتهای قدیمی‌‌تان را کنار بگذارید همانطور که وارن بافِت می‌گوید

«فرق بین انسان موفق و بسیار موفق این است که انسان بسیار موفق تقریبا به همه چیز جواب منفی می‌دهد»

12-آموخته‌های‌تان را یادداشت کنید

می‌توانید سایتی را راه‌اندازی کرده یا از اپلیکیشن‌هایی مثل INKPAD برای مرور هرچیزی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید. این کار نه تنها می‌تواند به ثبت آموخته‌های‌تان کمک کند، بلکه باعث انگیزه دادن به شما و مسولیت پذیری‌تان می‌شود. اگر بدانید که در پایان روز، ملزم به نوشتن درباره‌ی کارهای روزانه‌تان هستید، مسلما علاقه‌‌تان برای یادگیری بیشتر خواهد شد.

13-ذهن‌تان را ارزیابی کنید

داشتن یک چالش روزانه‌ی ذهنی برای سلامت مغز و بدن‌تان خوب است و یک راه خوب برای تصمیم گیری در لحظات سخت و تحلیل اطلاعات جدید است.

cool-office-working-laptops-couch-15

14-کلاس‌های انلاین بردارید

فهرست محبوب‌ترین کلاس‌های آنلاین برای افراد حرفه‌ای را چک کنید . بیشتر از توانایی‌تان کار نکنید کافیست یک یا دو دوره برداشته و واقعا به انجام انها متعهد باشید. هرچه خلاصه‌تر بهتر. بنابراین می‌دانید که هرروز باید کاری انجام دهید خواه این کار گوش کردن به مکالمات اموزش زبان باشد یا انجام تکالیف

15-با کسی که به نظرتان جالب می‌آید صحبت کنید

حتی اگر آنان با شما غریبه هستند، از نزدیک شدن به آنها نترسید. درباره علاقه‌های‌شان و نحوه‌ی اطلاع از این علاقمندی از انان سوال کنید. بیشترین اموزش را از کسانی می‌بینید، که کمترین آشنایی را با انان دارید.

16-با کسانی که از شما باذکاوت‌ترند بیشتر رفت و امد کنید

تا جایی که می‌توانید وقت‌تان را با افراد باهوش سپری کنید. باید سعی کنید تا بتوانید هرروز حداقل با کسی که ازشما باهوش‌تر است و منبع الهام شماست، حداقل یک قهوه صرف کنید. همیشه فروتن باشید و راغب به یادگیری باشید.  اگر همیشه دور و بر کسانی هستید که از شما مطلع‌تر هستند، تا جایی که امکان دارد سوال بپرسید. انتخاب دیگری برای یادگیری بیشتر ندارید

17-پیگیر جواب سوالات‌تان باشید

اگر چیز جالبی را دیدید یا شنیدید، اجازه ندهید که زمان بگذرد -پیگیر باشید- به دنبال کنجکاوی‌تان بروید و برای سوالات‌تان جواب پیدا کنید.

18. از برنامه های «واژه امروز» استفاده کنید

با این کار، دایره واژگان‌تان را افزایش می‌دهید که در آزمون‌های مختلف به شما کمک خواهد کرد و گاهی در فعل و انفعالات روزانه شیواتر به نظر می‌رسد. همچنین می‌توانید واژگان جدید زبان‌های دیگر را یاد بگیرید. سعی کنید هرروز، پنج تا ده لغت جدید از زبان خارجی که مشغول یادگیری آن هستید را به دایره لغت‌تان اضافه کنید.

19-یک کار ترسناک انجام دهید

بیرون رفتن از منطقه راحتی که همیشه در ان هستیم، ما را عاقل‌تر می‌کند. هرروز کمی خود‌تان را آنطرف‌تر بکشید. با شرکت در کلاس‌های مختلف مهارت صحبت در جمع را تقویت کنید. با طرح یک پیشنهاد داوطلبانه، مدیدیت یک جلسه را در دست بگیرید یا یک ایمیل یا نامه به کسی بفرستید که به او دسترسی ندارید اما دوستش دارید.

20-مناطق جدیدی را کشف کنید

اگرهرروز نمی‌توانید سفرنمی‌کنید حداقل سعی کنید در شهر خود‌تان مناطق جدیدی را کشف کنید. آدم‌های جدیدی را ملاقات کنید. چیزهای تازه‌ای را یاد بگیرید. درباره‌ی دنیای اطراف‌تان بیشتر اطلاعات  کسب کنید. این کار از بودن در خانه و تلویزیون تماشا کردن، پربارتر است

chess-prodigy-2

21-بازی فکری انجام دهید

بازی‌هایی مثل شطرنج و کلمه سازی ذهن‌تان را وسعت می‌بخشند. وقتی که بازی می‌کنید خودتان را به چالش بکشید. برای مثال با یک فرهنگ لغت کلمه‌سازی کنید. همچنین در بازی‌هایی مثل سودوکو هم‌زمان می‌توانید پازل بازی هم بکنید.

22-زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

گاهی اوقات نشستن در سکوت می‌تواند باعث الهام بخشیدن به شما ولذت بردن از روز خوب‌تان شود.

23-یک سرگرمی خوب و پربار داشته باشید

اگر چیزی داشته باشید که هرروز بتوانید روی ان کار کنید، از بافندگی گرفته تا ماهی‌گیری، بیشتر روی آن مسلط می‌شوید. مثلا اگر هرروز روی نواختن یک قطعه موسیقی کارکنید، یک کتاب فیزیک بخوانید، چند صفحه دیگر رمان بنویسید، یا یک مهارت کامپیوتری جدید یاد بگیرید، قطعا در این کارها پیشرفت خواهید کرد.

24-اموخته‌های‌تان را به کار بگیرید

اگر اخیرا مهارت برنامه نویسی جدیدی را کسب  کرده‌اید یا طرز کارکردن با یک وسیله را یادگرفته اید، اطمینان پیدا کنید که تا جایی که ممکن است از این مهارت در زندگی خودتان هم استفاده کنید یادگیری همراه با عمل، موثرترین راه برای مسلط شدن در در مهارت است.

25-ورزش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای تغذیه مغز، باید خوراک مناسب مغز را به آن رساند. از مصرف الکل اجتناب  کرده و غذاهای سنگینی که شما را تنبل  می‌کند، مصرف نکنید. وقتی انرژی‌تان کاهش پیدا می‌کند پیاده روی کنید. هرچه بهتر و بیشتر این کار را انجام دهید، خون بیشتری به مغزتان می‌رسد. متفکران بزرگ دنیا مثل گاندی و چارلز داروین، به خاطر گامهای بلندشان شهرت داشتند

منبع: +