qualifyمهدی بهروزی نژاد /

در میان آگهی‌های استخدام، شغلی نظرتان را جلب می‌کند. شغلی که عالی به نظر می‌رسد، اما ظاهرا شما واجد تمام شرایط نیستید. آیا باید برای آن درخواست بدهید؟ شانسی برای گرفتن این شغل دارید؟ یا فقط دارید وقتتان را تلف می‌کنید؟ این سوالیست که این مطلب سعی دارد پاسخی برای آن پیدا کند.

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چه مقدار از شرایط را دارا هستید.
هیجان خود را کنترل کنید. آرام باشید و صادقانه به این سوال پاسخ دهید:
اگر فکر می کنید 80 درصد مهارتهای مورد نیازی را که کارفرما میخواهد، دارا هستید، بهتر است دست به کار شوید و درخواست بدهید.
مثلا اگر 10 شرط برای این شغل در نظر گرفته شده است و شما 8 شرط آن را دارا هستید، شما شانس مناسبی برای استخدام شدن دارید، چرا که ممکن است کارفرما در تقاضانامه استخدام بیش از حد لزوم درخواست کرده باشد.
قانون 20/80 اینجا هم راهگشاست.

اما اگر 80 درصد شرایط را ندارید، ادامه مطلب را بخوانید:

اگر کمتر از 80 درسد شرایط را دارا هستید سوال بعدی این است که آیا میتوانید این مهارتها را در زمانی محدود کسب کنید؟

برای بسیاری از کارفرمایان توانایی شما برای یادگیری مهارتهای جدید، مهم‌تر از لیست مهارتهای فعلیتان است.آنها کسی را ترجیح میدهند که بتواند همراه با نیازهای سازمانشان تغییر کند.اما نمیتوانید به آنها بگویید: “من همه چیز را یاد میگیرم. قول میدهم.” باید بتوانید ثابت کنید.
ببینید کدام مهارت¬ها را ندارید. آیا آنها چیزهایی هستند که می‌توانید برایشان کلاس بروید یا به تجربه های جدیدی نیاز دارید؟
حال زندگی شغلیتان را مرور کنید. آیا میتوانید مواردی را به خاطر بیاورید که مجبور بوده اید چیز جدیدی را سریعا بیاموزید. یا خودتان را با چالش جدیدی به سرعت سازگار کنید. این موارد را حتما در رزومه شغلیتان قید کنید.

اگر مقدار قابل توجهی از مهارتهای لازم را دارید, و بخشی را هم می‌توانید بیاموزید، دست به کار شوید و برای شغل مورد نظرتان درخواست پر کنید، مطمئن باشید چیزی را از دست نخواهید داد. حتی اگر برای این شغل بخصوص انتخاب نشوید، حداقل با یک کارفرما آشنا شده‌اید، و کسی چه می‌داند، شاید اتفاقات بهتری در انتظارتان باشد.
منابع: + و +