وقتی در مورد مسائل مهم اشتباه می کنید چه احساسی به شما دست می دهد؟

آیا احساس پوچی می کنید؟ می خواهید داد بزنید؟ چیزی را پرت کنید یا به چیزی لگد بزنید یا محکم به پیشانی تان بزنید؟ آیا به خاطر اشتباه کردن از خودتان عصبانی می شوید؟

آیا احساس ترس می کنید؟ آیا از اینکه در مسیر شکست قرار گرفته اید، احساس اضطراب، نگرانی یا تنش می کنید؟

ما برای رشد کردن و بهبود زندگی خود باید از منطقه امن خود خارج و به ناشناخته ها وارد شویم تا مهارت ها و دانش خود را گسترش دهیم. چطور می توان با اعتماد به نفس بدون اینکه از اشتباه کردن بترسیم وارد چالش های جدید شویم؟ پاسخ آن ساده است به خودتان اجازه دهید اشتباه کنید. اگر می خواهید موفق شوید باید اشتباه کنید.

حتما شوکه شده اید و به خودتان می گویید این دیگر چه توصیه ای است؟ اشتباه کردن تاوان سنگینی دارد. اما نگران نباشید. مطالعات نشان داده است زمانیکه به خودتان اجازه می دهید که اشتباه کنید کمتر مرتکب اشتباه می شوید. افراد در مواجه با مسائل دو نوع طرز فکر دارند :

طرز فکر خوب بودن که تمرکز بر روی توانایی به انجام هر کاریست.

طرز فکر بهتر شدن که تمرکز بر روی گسترش توانایی است.

مشکل طرز فکر خوب بودن در مواجه با مسائل نا آشنا و یا مشکلات ایجاد می شود برای این فرد چون اشتباه یعنی عدم توانایی، از اشتباه کردن احساس نگرانی می کند که در نهایت به اضطراب و نا امیدی منجر می شود. احساس اضطراب و نا امیدی عملکرد فرد را با مختل کردن حافظه، ضعیف می کند و خلاقیت و فکر تحلیل گر را از بین می برد. همچنین زمانیکه ما بیش از حد به بی عیب و نقص انجام دادن کارهایمان فکر می کنیم ( خوب باشیم )، دیگر نمی توانیم به طور اکتشافی فکر کنیم و رفتارهایی که دانش و ابتکارات جدید را ایجاد می کند در ما از بین می رود.  

برعکس، در طرز فکر بهتر شدن، کارها بر اساس یادگیری و مهارت انجام می شود. با این دیدگاه، اشتباهاتی که در مسیر پیش می آید پذیرفته می شود و علی رغم شکست ها، انگیزه از بین نمی رود. عملکرد این طرز فکر مانند جلیقه ضد گلوله است. حالا خود را تحلیل کنید جزء کدام طرز فکر هستید آیا تمرکز شما بر بی عیب و نقص انجام دادن کارهاست یا بر یادگیری و تجربه کسب کردن؟ اگر دارای این طرز فکر هستید بهتر است برای غلبه بر ترس از اشتباه کردن این سه روش زیر را امتحان کنید :

1)     پروژه جدیدی را شروع کنید که برای شما نا آشنا و مشکل باشد. بپذیرید که برای آشنا شدن با آن نیاز به زمان دارید در این حین اشکالی ندارد اشتباه کنید چون توانایی با اشتباه کردن ایجاد می شود.

2)     از دیگران کمک بخواهید. اشتباهات خود را پنهان نکنید با در میان گذاشتن با دیگران می توانید از آنها راهنمایی بگیرید. اشتباهات باعث نمی شوند شما احمق به نظر برسید ولی اگر طوری رفتار کنید که انگار کارشناس به دنیا آمده اید حتما احمق به نظر می آیید.

3)     عملکرد خود را با دیگران مقایسه نکنید بر عکس، عملکرد امروز خود را با هفته گذشته یا ماه و یا سال پیش مقایسه کنید. تنها مسئله مهم این است : آیا پیشرفت کرده اید؟