اگر از شما بپرسند چه کاری شما را خوشحال می کند چه جوابی می دهید؟ در طی یک گزارش این پرسش از گروهی پرسیده شده است و اکثر آنها ورزش منظم را دلیل شادی خود معرفی کرده اند. ورزش هم برای سلامت و هم برای سرحال آوردن بسیار مهم است. همه ما این حقیقت را می دانیم ولی باز هم چسبیدن به یک روتین ورزشی برایمان بسیار سخت است.

مثل هر مشکلی، این مشکل نیز راه حلی دارد. اگر می خواهید برنامه ورزشی منظمی برای خود ایجاد کنید باید بر اساس معیار مشخصی جلو بروید. برخی افراد معیارهای غلطی را برای انتخاب برنامه ورزشی خود پیش می گیرند مثلا : به توصیه دوستانشان عمل می کنند، به دنبال تغییری در قسمتی از بدن خود هستند یا اینکه به دنبال مد هستند. این معیارها شاید بتواند کمکی بکند ولی پاینده نیست برای ایجاد یک برنامه ورزشی منظم ما باید به طبیعت بدن خودمان و برنامه زمانی خودمان رجوع کنیم. فکر کنید کسی که شب ها خوب نمی خوابد و شب زنده داری می کند آیا می تواند 5 صبح برای ورزش کردن از خواب بیدار شود؟

بنابراین از خودتان این سوالات را بپرسید و در انتها ببینید چه برنامه ورزشی مناسب شماست :

1-    آیا شب بیدار هستید یا سحر خیز هستید؟

2-    آیا دوست دارید وقت بیشتری را در طبیعت سپری کنید؟

3-    آیا دوست دارید بیشتر وقت تان را تنها باشید یا با دوستان، یا اینکه با افراد جدید آشنا شوید؟

4-    آیا با رقابت و مسابقه انگیزه تان بیشتر می شود؟

5-    آیا از موسیقی با صدای بلند لذت می برید؟

6-     آیا مسئولیت داشتن شما را اذیت می کند یا باعث می شود کارتان را بهتر انجام دهید؟

7-    آیا دوست دارید با ورزش خود را به چالش بکشانید (مثلا با یاد گرفتن مهارت جدید یا به طور جسمی و بدنی به خودتان فشار بیاورید)، یا اینکه خیر ؟

8-    آیا ورزش و بازی را دوست دارید؟

9-    آیا دوست دارید بیشتر وقتتان را پای تلویزیون بگذرانید یا روزنامه بخوانید و یا اینکه دوست دارید تفکر کنید؟

10-  آیا بر زمان خود کنترل کامل دارید؟

11-  آیا به آب و هوا حساس هستید؟

پاسخ های شما به این سوالات مشخص می کند که چطور باید ورزش کنید : آیا با مربی ورزش کنید؟ به کلاس ورزشی بروید؟ داخل ورزش کنید یا در طبیعت؟ و غیره.

مثلا اگر سحر خیز هستید و دوست دارید با افکار خودتان تنها باشید، ولی بر زمان خود کنترل ندارید و از اینکه کسی مثل مربی بالای سرتان باشد متنفر هستید بهتر است قبل از رفتن به سرکار، برای پیاده روی صبحگاهی به پارک بروید.

اگر شب بیدار و عاشق موسیقی و آشنا شدن با افراد جدید هستید و اگر مربی داشته باشید انگیزه بیشتری خواهید داشت، بهتر است بعد از ساعت کاری خود برای ورزش به کلاس رقص بروید.

برخی افراد فکر می کنند داشتن پیاده روی های 20 دقیقه ای مؤثر نیست. این حرف اشتباه است. در ورزش، کامل و بی نقص بودن ملاک نیست، مستمر بودن آن معیار اصلی است. اگر شما هر روز 20 دقیقه را به پیاده روی اختصاص دهید بهتر از این است که برای 3 کیلومتر دویدن برنامه ریزی کنید و هرگز آن را انجام ندهید. کمی ورزش کردن بهتر از اصلا ورزش نکردن است.

برخی افراد دوست دارند وقتی راه می روند تفکر کنند. اینگونه افراد می توانند برای آخر هفته به پیاده روی های طولانی بروند و با یک تیر سه نشان بزنند : ورزش کنند، تفکر کنند و از آخر هفته خود لذت ببرند. ولی تصور کنید این برنامه ورزشی را برای هر روز خود انتخاب کنید مطمئنا بعد از چند روز به دنبال دلیلی برای فرار از ورزش می گردید.

همیشه اول مشکل را شناسایی کنید : مشکل چیست؟ آیا از پیاده روی حوصله تان سر می رود؟ یا از نوع پیاده روی لذت نمی برید؟ سپس ببینید از چه نوع پیاده روی خوشتان می آید. آیا دوست دارید در حین پیاده روی به موسیقی گوش دهید؟ اگر اینطور است پیاده روی را قطع نکنید بلکه به آن تنوع بدهید تا ببینید چطور می توانید از ورزش مستمر لذت ببرید. اصل ورزش کردن برای شاد کردن جسم و روح است بنابراین آن را به یک برنامه کسل کننده تبدیل نکنید. مسلما اگر از ورزش لذت ببرید حتی یک روز را نمی توانید بدون ورزش کردن بگذرانید.