یافتن یک شغل خودش به تنهایی کار سختی است چه برسد به گذراندن مصاحبه های جان فرسا برای استخدام شدن. در این مقاله تمام آن چیزی که لازم دارید تا در مورد قبول شدن در یک مصاحبه بدون استرس بدانید، در اختیارتان قرار می گیرد. 

10- اول مصاحبه را بگیرید.

قبل از اینکه در مصاحبه خود گل بکارید باید آن را بدست آورید. این به معنی داشتن یک رزومه تمام عیار است. در مورد طول مدت بیکاری خود چیزی ننویسید یا نگویید. رزومه خود را با دست راست خود به فرد گزینشگر بدهید.

9- از قبل آمادگی داشته باشید.

خوب حالا مصاحبه را گرفته اید و یک مرحله جلو رفته اید اما هنوز قبل از وارد شدن به محل مصاحبه،کلی کار برای انجام دارید. دلیل عمده ای که اکثر افراد در مصاحبه های شغلی گیر می کنند این است که از قبل آمادگی ندارند. بنابراین تا جاییکه می توانید در مورد آن شرکت اطلاعات کسب کنید. در مورد آن شغل تحقیق کنید و به صورت فرمول شده استراتژی را که شما را در آن مصاحبه سرپا نگه می دارد برای خود ایجاد کنید.

8- در اولین برخورد بهترین تأثیر را بگذارید.

مصاحبه شغلی شما در همان ثانیه ای که وارد اتاق مصاحبه می شوید شروع می شود. بنابراین برای این کار هم آماده باشید و اگر لازم بود این کار را تمرین کنید. اما بیشتر از هر چیزی یاد بگیرید چطور در برخورد اول تأثیر مثبت بر گزینشگر داشته باشید هر کاری که می توانید برای این کار انجام دهید: مثلا سروقت برسید، لباس مرتب بپوشید و خود را مرتب کنید و مراقب زبان بدنتان باشید. به یاد داشته باشید که اگر بی میل و رغبت آنجا باشید آنها با برخورد شما خواهند فهمید.

7- سوالهای سخت را جواب دهید.

حالا که داخل اتاق مصاحبه شده اید زمان پاسخ گویی به سوالات مصاحبه است. در مورد سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید تحقیق کنید سوالاتی نظیر بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟ آیا تا به حال اخراج شده اید؟ در مورد چالش هایی که با همکار خود داشته اید بگویید؟ یا حتی در مورد خودتان بگویید؟ اکثر پاسخ های شما باید از یک الگوی خاص پیروی کند بفهمید که چرا این سوالات از شما پرسیده می شود و انگیزه پنهانی آنها از طرح این سوالات چیست. همچنین از طفره رفتن از پاسخ به یک سری سوالات واهمه نداشته باشید.

6- خودتان نیز سوالاتی را بپرسید.

مصاحبه شما نباید یک طرفه باشد و فقط یک نفر سوال بپرسد. این فرصت شماست تا نه برای تأثیر گذاری بلکه برای شناخت بیشتر شغلی که برای آن تقاضا داده اید بیشتر بدانید. سوالاتی بپرسید که شما را خوب به نظر برساند ، همچنین سوالاتی که نشان دهد آیا شما برای این کار مناسب هستید یا نه. با آماده کردن سوالات درست می توانید یک قدم جلوتر از سایر رقابت کنندگان خود باشید.

5-به ویژگیهای خوب خود تأکنیدکنید.

احتمالا شاید احساس کنید که باید فروتن باشید ولی اینطور نیست. بدون خجالت در مورد ارتقاء شخصیتی خود حرف بزنید. در واقع این تنها چیزی است که واقعا می توانید برای نشان دادن ویژگیهای خوب خود مطرح کنید. اگر نمی توانید از خودتان تعریف کنید به یاد داشته باشید که خصوصیات بالقوه ارزشمندتر از تجربیات است : اگر بتوانید نشان دهید که به درد استخدام کردن می خورید بدانید که استخدام می شوید.

4-از تله های رایج پرهیز کنید.

حالا که یاد گرفته اید که چه کار کنید مهم است که بدانید که چه کارهایی نباید انجام دهید. حتی کاری که به سادگی زبان منفی بدن شما باشد که منجر به خرابکاری و از دست دادن فرصت های شما باشد. بنابراین مطمئن شوید که ندانسته به خود آسیب نزنید. در مورد کارهایی که نباید انجام دهید تحقیق کنید و مطمئن شوید که بیش از حد مسائل خود را مخصوصا مسائل زندگی شخصی خود را در میان نگذارید. تا زمانیکه هیچ پرچم قرمزی بلند نشده می توانید پیش بروید.

3-اگر خرابکاری شد آن را درست کنید.

اگر با آمادگی درست مصاحبه خود را با آرامش پیش ببرید امیدی هست که آن شغل را بدست آورید. اما اگر پاسخی را اشتباه دادید یا از خودتان زیاد تعریف کردید سریع آن را درست کنید و همه چیز را سرجای خود بگذارید. اگر مصاحبه را با این فکر که افتضاح شده به پایان برسانید و آن محل را ترک کنید می توانید درخواست مصاحبه دوم را بکنید و در آن مصاحبه در مورد مسائل خود توضیح دهید.

2- بعد از مصاحبه باز پیگیری کنید.

اجازه ندهید با اتمام مصاحبه دیگر آنها صدای شما را هم نشوند. بعد از مصاحبه نیز پیگیری کنید و با این کار به آنها کمک کنید شما را به یاد بیاورند و رزومه شما به فراموشی سپرده نشود. می توانید با فرستادن یک ایمیل کوتاه با مضمون تشکر از وقتی که برای شما گذاشتند این کار را انجام دهید. البته اینکار را موقعی انجام دهید که می دانید مصاحبه خوبی داشته اید و همه چیز خوب پیش رفته است. 

1-    اگر استخدام نشدید دلیل آن را بفهمید.

متأسفانه حتی اگر مصاحبه تان خوب پیش رفته باشد باز هم به معنی این نیست که شما برنده شده اید و استخدام می شوید. اگر استخدام نشدید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دلیل آن را جویا شوید و در مصاحبه های بعدی آن را اصلاح کنید. به مصاحبه خود برگردید و فکر کنید که چه کاری را بهتر می توانستید انجام دهید و آن را برای مصاحبه بعدی خود تمرین کنید.