یک طرح 5 ساله، شما را برای اهداف بلند مدت و مهم آماده می کند و با دقت و هدف شما را به سمت آنها هدایت می کند. متأسفانه دیگر استفاده از طرح 5 ساله برای اهداف به فراموشی سپرده شده اما بدانید این کار، تصویر کلی از زندگی را به شما نمی دهد. بنابراین اگر در زمینه ایجاد اهداف کوتاه مدت مهارت دارید می توانید از مزیات طرح 5 ساله بهره مند شوید.

چرا 5 سال؟

5 سال، زمان قابل توجهی است، طولانی است ولی بیش از حد طولانی نیست. به اندازه ای است که می توانید به هدف تان برسید و آنقدر هم طولانی نیست که باعث شود هدف خود را فراموش کنید. در اهداف کوتاه مدت به راحتی احساس اضطرار و فوریت به ما دست می دهد. برای داشتن طرح 5 ساله، کمی نیاز به قدرت تصور خود دارید، همچنین تعهد به زندگی که می خواهید داشته باشید و طرح مفصلی که واقعیت زندگی شما در آن گنجانده شده باشد. این کار کمی چالش برانگیز است ولی ارزش آن را دارد، بدون رویا پردازی از خواسته هایتان در مسیر رسیدن به اهداف تلوتلو می خورید.

نسبت به موفقیت متعهد باشید

همه ما تا زمانیکه به بحران برنخوریم تغییری در زندگی خود ایجاد نمی کنیم (به طور مثال تلاش برای خانه دار شدن در زمانیکه قیمت ملک افزایش پیدا می کند). با ایجاد کردن یک طرح 5 ساله به طور اعجاب انگیزی شانس موفقیت شما در رسیدن به هدف افزایش پیدا می کند و به زندگی ایده آل خود می رسید. افرادی که اهداف خود را می نویسند 33% بیشتر از سایرین به اهداف خود می رسند. طبق تحقیقی که انجام شده است افرادی که اهداف خود را می نویسند 9 برابر نسبت به کسانی که اینکار را انجام نمی دهند، به هدف های خود می رسند.

بدون یک مسیر هدفمند، به این سو و آن سو می رویم و بی هدف حرکت می کنیم. با شرح مفصل زندگی خود در 5 سال بعد، شما خود را به رویایی که در سر دارید متعهد می کنید و طرح معنی داری را ایجاد می کنید که می تواند قدم های کوچک شما را نیز نشان دهد و شما را به جایی که می خواهید برسید می رساند.

جزئیات کاربردی

یک طرح 5 ساله بین اهداف فراگیر و رویاها و جزئیات ریشه ای تعادل برقرار می کند. یکی از اهداف ما می تواند ثروت باشد: طرح 5 ساله آن خریدن یک خانه است. هر دو آنها در پیشبرد یک طرح و هدف مهم هستند.

بیایید در ابتدا به زندگی خود، یک نگاه کلی داشته باشید:

  • می خواهید چه زندگی داشته باشید و زندگی شما چه شکلی داشته باشد؟ مثلا داشتن ثروت، ماجراجویی و آرامش و تجربیاتی که نمی خواهید آنها را در طول عمر خود از دست بدهید مانند داشتن خانواده و کار و کاسبی خودتان.
  • حالا چطور می توانید این اهداف را در 5 سال بعد زندگی کنید؟ به طور مثال راه انداختن کار و کاسبی، مسافرت به 3 کشور یا کم کردن استرس.
  • اکنون برای تفاوت در زندگی تان چه آرزویی می کنید؟
  • در 5 سال بعد می خواهید چه تفاوت هایی بکنید؟
  • به چه اهدافی می خواهید برسید؟
  • چه تجربیاتی می خواهید داشته باشید؟

در واقع کاری که شما باید در طرح 5 ساله انجام دهید این است که اهداف خود را بشکنید و آنها را به جزئیات عملی و کاربردی تبدیل کنید و همچنین مهلت مشخصی برای آنها تعیین کنید: مثلا برای سفر به سه کشور مختلف باید پول پس انداز کنید، زبان جدید یاد بگیرید و روزهای مرخصی خود را ذخیره کنید.

این کار را برای هر یک از اهداف مهم خود انجام دهید، هر چقدر مشخص تر و جزئی تر عمل کنید، شانس رسیدن شما به هدف تان بیشتر می شود. اهداف 5 ساله ای که به قدم های سالانه تبدیل می شود و مهلت مشخصی دارد، سپس سال ها را به ماه خرد کنید و ماه به ماه جلو بروید.

استفاده از هر ابزار منوط به این است که یادمان باشد ابزاری برای استفاده داریم؛ بنابراین هر از گاهی طرح 5 ساله خود را بازبینی بکنید تا ببینید آیا طرح شما مؤثر بوده یا حتی ممکن است اهداف شما تغییر کند و باید تغییراتی در طرح خود بدهید. این کار سمت و سوی عملکرد تان را به شما یادآوری می کند. نیازی نیست که طرح 5 ساله شما ثابت و غیر قابل تغییر باشد چراکه همانطور که رشد می کنید تغییر هم می کنید بنابراین طرح شما نیز باید در همین پروسه قرار بگیرد. اگر استفاده از این طرح برایتان سخت است می توانید به سایت mindtools.com بروید تا گام به گام شما را در این مسیر هدایت کند.

هدف کلی، رشد و پیشرفت است. با داشتن طرح 5 ساله شما می توانید به صورت هدفمند و متمرکز به سمت زندگی ایده آل خود حرکت کنید. در ضمن اینکه این برنامه قابلیت انطباق با شخصیت در حال رشد شما را نیز دارد.