وقتی کلمه حراج را با حروف درشت و پررنگ بر روی شیشه یا تابلوی یک مغازه می بینیم ، دیگر نمی توانیم مقاومت کنیم حداقل برای یک نگاه کوچک انداختن باید به داخل مغازه برویم تا ببینیم اجناس حراجی چه چیزهایی هستند. در نهایت با یک سری اقلامی که  یا نمی خواهیم یا لازمشان نداریم، از مغازه خارج می شویم. کلمه حراج به صورتهای مختلف مغز ما را گول می زند ولی روانشناسان روشهایی را برای مقابله با آن پیشنهاد می کنند.

همه ما در مقابل یک حراجی خوب و یا تخفیف گرفتن ، حساس و مقاومت ناپذیر هستیم. قسمتی از این حالت به دلیل تبلیغات دستکاری شده است ولی دلیل دیگر آن ایرادی است که در مغز وجود دارد که خوشبختانه مقابله کردن با آن بسیار آسان است.

به طور مثال یکی از دلایلی که ما به سمت حراج کشیده می شویم این است ک ما خرید کردن را مانند یک رقابت می بینیم . وقتی که یک قیمت خوب می بینیم فکر می کنیم که در این رقابت برنده شده ایم. بهترین راه مقابه با این کار این است که در این حالت یک وقف و مکث کوتاه بکنید :

«راه حل در زمان است. عجله نکنید کمی آرام باشید تا هیجان لحظه ای که در آن هستید آرام شود. این کار امکان یک خرید با عدم رضایت را برای شما  از بین می برد.»

کلمه حراج ، ترفند دیگری نیز دارد و آن ارزشهای فرضی است. اساسا ما نمی فهمیم که چرا یک کفش 400 هزار تومان و کفش دیگر 80 هزار تومان است. بنابراین وقتی کلمه حراج را بر روی کفش 400 هزار تومانی می بینیم به طور اتومات فکر می کنیم این بهترین خرید است حتی اگر برای ما کفش مناسبی نباشند باز هم مایل به خرید هستیم. راه حل آن بسیار آسان است :

«راه حل این است که فرض کنید که قیمت حراجی ، همان قیمت اولیه و کاسته نشده است، حال از خود بپرسید آیا هنوز هم برای خرید هیجان زده هستید؟»

مغز شما در هنگام خرید به روشهای گوناگونی شما را گول می زند و در این حالت حتی اعداد نیز بر خرید شما اثر می گذارند. بهترین مقابله این است که بدانید چطور در مقابل حیله های مغزتان و شرکت های تبلیغاتی آگاه و هوشیار بمانید و فقط زمان کوتاهی قبل از انجام خرید ، کمی مکث کنید و عجله نکنید.