همه ما میدانیم برای سلامت بدن باید غذا، سبزیجات و میوه های سالم مصرف کنیم ولی نیمی از میوه و سبزیجاتی که خریداری می کنیم معمولا به دلیل ماندن طولانی در یخچال به هدر می روند. بنابراین با این شرایط اقتصادی بهتر است بدانیم چه میوه و سبزیجاتی را می توانیم خریداری کنیم که ماندگاری بیشتری داشته باشند و بهترین روش نگهداری آنها چیست :

  1. سیب : اگر می خواهید هفته ها سیب را به طور سالم نگهداری کنید آنرا در کیسه پلاستیکی در قسمت کشوی میوه در یخچال نگهداری کنید تا از سبزیجات دیگر دور باشد چراکه گازی به نام اتیلن تولید می کند که باعث می شود سبزیجات دیگر سریعتر رسیده شوند. همیشه بزرگترین سیب را اول مصرف کنید چون زود خراب می شوند.
  2. چغندر : می توان 2 تا 4 ماه در یخچال آنرا نگهداری کرد به شرطی که ابتدا قسمت سبز آن را جدا کرده و در پلاستیک سوراخ شده در یخچال قرار دهید.
  3. کلم : می توان آنرا 2 ماه در یخچال داخل کیسه پلاستیکی نگهداری کرد.
  4. هویج : کلید اصلی نگهداری هویج، خشک نگهداشتن آن است چراکه رطوبت زیادی تولید می کند که باعث خرابی آنها می شود. برای نگهداری بهتر هویج آنرا در کیسه پلاستیک به همراه یک دستمال قرار دهید تا رطوبت تولید شده را خشک کند و هر وقت که دستمال خیس شد مجدد آنرا عوض کنید. این کار هویج را هفته ها و شاید ماه ها سالم نگه دارد.
  5. ساقه کرفس : این گیاه رطوبت را دوست دارد بنابراین باید آنرا در کیسه پلاستیکی بپیچانید و در پایین ترین قفسه یخچال نگهداری کنید.
  6. سیر : بهترین مکان برای نگهداری سیر در جای تاریک در کابینت آشپزخانه است. آنرا می توان همچنین در کیسه کاغذی در یخچال نگهداری کرد ولی به شرطی که سیر را از هم جدا نکنید چراکه مواد غذایی بوی سیر را به خود می گیرند. این مسئله را بدانید اگر سیر را در یخچال نگهداری می کنید فقط برای استفاده آنرا از یخچال بیرون آورده و دوباره اضافی آن را در یخچال بگذارید چراکه اگر از جای سرد به دمای اتاق منتقل شود شروع به جوانه زدن می کند.
  7. پیاز : در جای خشک در سبدهای سوراخ دار در کابینت آشپزخانه که تاریک باشد نگهداری کنید در اینصورت می توانید آنرا ماهها سالم نگه دارید.
  8. سیب زمینی : در جای تاریک آن را نگهداری کنید چراکه سیب زمینی روشنی را دوست ندارد و باعث سبز شدن آن می شود. معمولا زیرزمین ها به همین دلیل جای خوبی برای انبار کردن سیب زمینی به شمار می روند. در این صورت می توانید آنرا 2 تا 4 ماه نگهداری کنید. آنرا از پیاز و سیب دور نگه دارید چراکه هر دو آنها گازی را تولید می کنند که باعث نرم شدن سیب زمینی می شود.
  9. ترب سفید : نگهداری آن مانند هویج است و باید قسمت سبز آن را جدا کرد و در یک کیسه پلاستیکی همراه با دستمال قرار داد تا رطوبت آن را بگیرد. تا یک ماه می توانید آنرا نگهداری کنید.
  10. کدو حلوایی : آنرا می توان 2 تا 6 ماه نگهداری کرد به شرطی که آنرا در کابینت تاریک در آشپزخانه قرار داد به این صورت که تنها در یک طبقه کابینت باشد و چیز دیگری دورش نباشد تا هوا به خوبی در اطراف آن جریان داشته باشد.
  11. شلغم : منبع غنی از ویتامین A،  C ، پتاسیم و فیبر است و می توان آنرا ماه ها در یخچال نگهداری کرد. نگهداری آن مانند ساقه کرفس است در پلاستیک پیچانده می شود و در قسمت پایینی یخچال آنرا نگهداری کنید.
  12. سبزیجات منجمد : سایر سبزیجات که نمی توان در یخچال از آنها نگهداری کرد باید روانه فریز شوند. سبزیجات منجمدی مانند اسفناج، نخود فرنگی و ذرت و سایر سبزیجاتی که در یخچال نمی توان از آنها نگهداری کرد سالمتر از نوع تازه آنهاست.