memory-1024x1024

اگر از مغزتان درست استفاده کنید ظرفیت‌ش بی‌نهایت است

ساده‌ترین راه یاد گیری چیست؟ david گروهی از دانشمندان و نابغه‌ها را ملاقات کرد که برای پیدا کردن راهی برای ماندگاری اطلاعات در مغز رقابت می‌کردند.

چهره به چهره با نخبگان جهان. احساس حقیر بودن می‌کردم. برای نمونه، «بن واتلی» به من در مورد «matte ricky»، کشیش عیسوی‌ قرن 13 و اولین غربی‌ای که توانست اشعار کلاسیک چینی را حفظ کند گفت. حفظ کردن اشعار کلاسیک چینی کار بسیار شاقی است که که تمام کردنش تا اخر عمر طول می‌کشد و  فقط 1%از کسانی که این کار را امتحان کردند موفق به اتمام ان می‌شوند. riccky یکی از این افراد است که قبل‌تر اصلا چینی صحبت نکرده بود

improve-memory

ایا روانشناسی می‌تواند همان فرمان‌هایی که مغزمان به ما می‌دهد را به ما بدهد؟ این همان هدف واتلی بود. با قهرمان سابق حافظه ed cooke  که هم اکنون در حال طراحی اپلیکشن memorise است گفتگویی انجام دادیم او در ساخت این اپلیکشن از قواعد مخصوص حفظ و یادگیری که حافظان برتر از ان استفاده می‌کنند استفاده کرده. اکنون انان با محققانی از کالج دانشگاه لندن تیمی‌ برای یافتن بهترین راه حفظ مطالب و یادگیری تشکیل داده‌اند.از متخصصان بسیاری از سراسر دنیا خواسته شد تا برای یافتن اسان‌ترین و موثرترین روش برای حفظ اطلاعات جدید در ازمایش‌ها همکاری کنند

از دانشجویانی که برای امتحانات پایان سال هم اماده می‌شدند خواسته شد تا در این تحقیق مشارکت کنند. حال ایا این روش‌های مورد استفاده در این تحقیق می‌توانست خستگی ناشی از مطالعه را از بین ببرد؟ هدف این رقابت ظاهرا ساده بود.

می‌خواهیم بدانیم اگر شما یک ساعت وقت برای مطالعه یک فهرست 80 لغتی داشته باشید، ایا  یک هفته بعد می‌توانید ان لغات را به یاد بیاورید؟

گروهی از افراد داطلب شدند تا تحقیقات شروع شود. در ابتدا باید استراتژی‌ها روی ان‌ها امتحان می‌شد و ان‌ها را با گروهی که از این استراتژی‌ها استفاده نمی‌کردند مقایسه می‌کردند

علی رغم اینکه دانشمندان مشهوری در این رقابت بودند اما بعضی از نظریات مطرح شده اصلا به بهبود یادگیری افراد کمکی نکرد واین نشان‌دهنده این بود که پیاده کردن قواعد علمی‌ تئوری در زندگی واقعی بسی مشکل‌تر از ان چیزی بود که تصور می‌شد.

مثلا خستگی: ثابت شده است که خستگی یکی از موانع یادگیری است یک گروه از محققان در طول جلسات به این موضوع پی بردند که با وجود دادن تغذیه به افراد ان‌ها باز هم خواب الود می‌شدند.

گروه‌ها به جای تمرکز کردن بر یک تکنیک خاص از ترکیب چند استراتژی مختلف استفاده کردند و دریافتند که داوطلب 2برابر معمول می‌تواند کلمات را به خاطر بیاورد. وقتی یک بار یک کلمه را به خاطر نمی‌ اوردند دفعه بعد راحت‌تر ان را به یاد می‌‌اوردند  تکنیک‌هایی که در این تحقیق استفاده شدند عبارتند از:

  1. پذیرفتن اشتباهات: خود امتحانی بهترین راه به یاد اوری کلمات است. البته برای من جالب‌ترین تکنیک استراتژی «نسل پر خطا» بود. بدون اموزش قبلی از داوطلبان خواسته می‌شد که معنی لغات لیتوانیایی را حدس بزنند دفعه اول ان‌ها همیشه اشتباه حدس می‌زدند اما مطالعات نشان داد که اشتباهات اولیه باعث ماندگاری ان لغات در ذهن داوطلبان می‌شد .این روش مطمئنا از روش حفظ لغات بهتر جواب می‌دهد

به سادگی می‌توانید بر جهالت خود غلبه کنید .مغزتان را به کار بیندازید.فشار اوردن به مغز پایه نظریه «مشقت مطلوب» در روانشناسی است .کمی‌ مشکل‌تر کردن تمرینات باعث جلب توجه شما و ایجاد پایه‌های مستحکم‌تر برای یاد اوری‌های بعدی خواهد بود.(اختیار ریتم مغزت را در دستان خودت بگیر)

  1. سواری کردن بر امواج حافظه:

وقت تلف کردن بسیار راحت است. برای تمامی‌ داوطلبان الگوریتم‌های مطالعه طراحی شد که کارکرد مغز انان برای حفظ 80 لغت را نشان می‌داد. بنابراین وقتی بقیه ان لغات را فراموش کنند ان‌ها همچنان لغات را به یاد خواهند داشت. اپلیکیشن memorise دارای ورژنی ازاین نظریه است که هم اکنون می‌توانید از ان استفاده کنید. البته هنوز باید برای اصلاح ان پیشنهاداتی ارائه شود

با درک بیشتر زندگی طولانی‌تری خواهید داشت قبل از اینکه دوباره امتحان کنید از اشتباهات‌تان درس بگیرید. یکی از محققان روش دادن استراحت‌های کوتاه مدت به شرکت کنندگان را امتحان کرد. به ان‌ها اجازه می‌داد که ویدیو‌هایی از طبیعت را تماشا کنند و به صورت بالقوه در اطلاعات غرق شوند. وقتی مطالعه می‌کنید مسلما داشتن استراحت‌های کوتاه مدت ارزش این را دارد که خستگی به توانایی‌های شما غلبه نکند

  1. مطالعه قفسه ای: تقسیم کردن اطلاعات به تم‌های مختلف و یکی‌یکی یاد گرفتن ان‌ها به نظر وسوسه انگیز است. بنابراین تعدادی از داوطلبان کلمات را به دسته‌ها و تم‌های مختلف تقسیم بندی کردند و متوجه شدند که دوره کردن این 80 کلمه به این روش خیلی موثر بوده. اقای واتلی خاطر نشان کرد داطلبان توانستند به جای تکتک یاد گرفتن کارت‌های لغات، توانستند مجموعه‌ای از لغات مرتبط با هم را هم‌زمان یاد بگیرند. اگر این کار به نظرتان گیج کننده است محققان پیشنهاد می‌دهند که تنوع را در در مطالعه‌تان بگنجانید .بهتر است به جای تمرکز بر روی یک موضوع اوقاتی را به تنوع بخشیدن به موضوعات و مهارت‌ها اختصاص دهید. به این موضوع فکر کنید. از رویکرد (pick &mix) استفاده کنید. عنوان‌های متنوع باعث می‌شود مغزتان بیشتر تلاش کرده و تاثیرات شگفت‌انگیزی را ایجاد کند.
  2. داستان گویی:

جزییات باعث فعال شدن سیناپس‌های مغز می‌شود. یکی از محققان از داوطلبان خواست که با لغت‌هایی که یاد گرفته‌اند یک داستان بسازند. این محقق از دیدن اینکه داوطلبان از توانستند از روش memory palace استفاده کنند و کلمات را با اجسام موجود در اتاق پیوند دهند هیجان زده شده بود!

در این برنامه تصویری به شما نشان داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود با کلمات ارائه شده داستان بسازید مثلا تصویری از پذیرایی خانه نشان داده می‌شود و دو لغت لیتوانیایی “lova-bed” ارائه می‌شود در این حالت می‌توانید تصور کنید که عاشق‌تان به مبل تکیه داده است. با این روش می‌توانید  لغات را حفظ کنید. در واقع این همان روشی است که matte ricky توانست با ان تا سطح پیشرفته اشعار کلاسیک چینی را حفظ کند .اقای cooke با این روش توانست 2265عدد را در کمتر از 30 دقیقه حفظ کند. برنامه‌ای که حاصل کار این گروه است قصد دارد با اتوماتیک کردن این فرایند به تسهیل یادگیری کمک کند.cooke می‌گوید اگر این برنامه بتواند در مسابقه برنده شود کشف بزرگی است.

باعث تعجب است که تمامی‌ این روش‌های مفید یادگیری از زندگی روزمره ما حذف شده‌اند در حالی که می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

در اینده برای یادگیری 1000 لغت باید از تکنیک‌های حافظه استفاده کنم. Cooke می‌گوید این تازه اولین قدم است وقتی حافظه ضعیف می‌شود این تمرینات باعث پرورش و استحکام قدرت مغز می‌شود. دقیقا مثل یک آتل عمل می‌کند تا زمانی که نیاز داشته باشید همانجا می‌ماند.cooke  فکر می‌کند این روش علاوه بر یادگیری زبان در یادگیری تاریخ، ریاضیات و….هم موثر است. این تکنیک تقریبا برای هر چیزی جوابگو است.

تیم تحقیقاتی هم اکنون در حال اپلود کردن نتایج تحقیقات در وبسایت است. این کار برای تعیین برنده جایزه 10000 دلاری است. فایده این ازمایش این بود که بالاخره توانستند ایده‌هایی برای بهبود اپلیکیشن memorise بیابند و درباره اینکه کدام تکنیک در دنیای واقعی جوابگوتر است اطلاعاتی به دست اورند. زمانی این کار در ازمایشگاه اجرایی می‌شود که برروی داوطلبان تست شده باشد.

بازی فراگیری: داوران امیدوارند هر ساله بتوانند این رقابت‌ها را راه اندازی کنند. ممکن است رویکرد‌های بیشتری تا ان زمان ابداع شود. امکان دارد پروژه‌ای که امسال موفق به حضور در رقابت‌ها نشده، سال بعد با ایده ناب‌تر وارد رقابت‌ها شود.

منبع: +