16-ways-to-create-your-own-happiness-at-work

بیایید شروع کنیم. شادی و کار، غالباً با هم توام و همراه نخواهند شد. موسسه نظرسنجی گالوپ طی تحقیقی انجام شده بر روی 180 میلیون نفر در سال 2013، اعلام کرد که تنها 13% از ما فکر می‌کنیم که در هنگام کار شاد هستیم. افرادی که خود را شاد می‌پندارند 36% با انگیزه‌تر، 6 برابر پر انرژی‌تر و نسبت به هم‌نوعان‌شان که احساس شاد بودن نمی‌کنند، دو برابر موفق‌تر هستند. خبر خوب اینست که تنها 50% از شاد بودن ژنتیکی است و مابقی آن دست خود شماست. هنگامی که وقت شاد بودن فرا برسد ،لازم است آنچه که برای شاد بودن نیاز دارید را بیاموزید. یکبار که این ملزومات را کشف کنید بقیه موارد خود به خود اتفاق می‌افتد. شاد بودن نه تنها باعث بهبود کارایی شما می‌شود بلکه برای سلامتی تان نیز مفید است.

یک مهارت مهم که احتمالا افراد شاد به صورت معمولی دارا می‌باشند، هوش هیجانی(EQ) است. ما با آزمایش EQی بیش از یک میلیون نفر متوجه عاملی که باعث بروز اینگونه رفتار (شاد بودن) می‌شود شدیم. بنابراین با تلاش‌های فراوان 16 روش فوق‌العاده را که افراد هوشمند احساساتی از آن‌ها برای شاد بودن در محل کار استفاده می‌کنند، را استخراج نمودیم.

1-یادتان باشد که شما خود مسئول شاد بودنتان هستید

شما در هر شغلی که حقوق آن کم و جای پیشرفت نداشته باشد 2 حق انتخاب دارید: یک شغل جدید پیدا کنید یا اینکه با شرایط موجود (که غیرقابل تغییر است) کنار بیایید.در هر دو صورت، شاد بودن شما بر عهده خودتان است نه کس دیگر. این مورد را هنگامی که درگیر احساسات شدید، به خودتان یادآوری کنید.

2-بیش از اندازه به چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید، فکر نکنید

این خوب است که بدانید چطور مشکلات اقتصادی یونان ممکن است بر بازارهای آمریکا تاثیر بگذارد یا اینکه شرکت شما ممکن است با رقیب بزرگ‌ترش ادغام شود اما یک فرق بزرگ بین درک این قدرت‌های بزرگ و نگرانی درمورد آنها وجود دارد. انسان‌های شاد، آماده و آگاه هستند اما به خودشان اجازه نگرانی در مورد چیزهایی که در آن تخصصی ندارند را نمی‌دهند.

3-خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

وقتی که از مقایسه خود با دیگران حس لذت و رضایت بدست آورید، آنگاه شما دیگر صاحب شادی‌تان نیستید .هنگامی که احساس خوبی از کاری که انجام می‌دهید به شما دست می‌دهد اجازه ندهید نظرات و موفقیت دیگران این احساس را از شما دور کند. این امر غیر ممکن است در مقابل آنچه که دیگران در مورد شما فکر می‌کنند واکنش ندهید. شما مجبور نیستید که خود را با دیگران مقایسه کنید و می‌توانید همیشه نظرات دیگران را تا حدودی درست (و نه کاملا) در نظر بگیرید. با این روش مهم نیست که دیگران چه فکر می‌کنند یا چه‌کار می‌کنند. با این کار مفهوم احترام به خود بروز می‌کند. بدون توجه به آنچه که مردم در مورد شما فکر می‌کنند، در هر لحظه از زمان یک مسئله مهم است: شما هرگز به آن خوبی یا به بدی‌ای که دیگران می‌گویند نیستید.

4-به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید

زیاد کار کردن مهم است اما  نداشتن وقفه و استراحت در کار برای شاد بودن‌تان مضر است. تحقیقی از پرتوشناسان نشان می‌دهد که دریافت پاداش‌های کوچک قبل از بررسی نمودار مربوط به بیماران منجر به افزایش دقت در تشخیص، در پرتوشناسان می‌شود. از پژوهشی که در دانشگاه کرنل به عمل آمده است می‌توان دریافت که پاداش‌های کوچک باعث می‌شود تا افراد سخاوتمند‌تر، دوستانه‌تر و شادتر شوند. همچنین این هیجانات کوچک باعث می‌شود تا افراد  در کارهای‌شان موفق‌تر و دقیق‌تر باشند. پاداش‌ها گذرگاه لذت را در مغز شما فعال می‌کند اگرچه آنها خود تحریک هستند. پاداش‌های موثر می‌توانند چیزهای کوچکی مثل خوردن یک میان وعده باشند.

5-در ساعت کاری ورزش کنید

تکان دادن حداقل 10 دقیقه بدن‌تان در روز باعث آزاد شدن گابا می‌شود (این محرک عصبی تسکین دهنده، باعث محدود شدن حرکات بدون فکر می‌شود). براساس پژوهش انجام گرفته در دانشگاه بریستول، افرادی که در روزهای کاری ورزش می‌کنند در مدیریت زمان، حالت روحی و کارایی‌شان پیشرفت دیده می‌شود. مزایای ورزش، بیشتر از زمان صرف شده برای ورزش است.

6-قضاوت و بدگویی نکنید

قضاوت و صحبت کردن ناکافی در مورد دیگران بسیار شبیه به افراط‌گویی است. وقتی که شما اقدام به قضاوت می‌کنید احساس خوبی دارید ولی بعد از مدتی احساس گناه و بیماری می‌کنید. زمانی که وسوسه شدید تا در مورد کسی صحبت‌های منفی کنید از خودتان بپرسید چه اتفاقی می‌افتاد اگر همین حرف‌ها را فرد دیگری در مورد شما می‌زد؟

7-نبردهای‌تان را عاقلانه انتخاب کنید

بطور احساسی افراد باهوش، چطور زندگی کردن برای مقابله با یک روز دیگر، که امری مهم است، را می‌دانند. در نقطه مقابل آن احساسات بدون کنترل باعث می‌شوند تا شما بر تصمیمات خود اصرار ورزیده و وارد نبردی شوید که می‌تواند آسیب‌های جدی و ناراحتی‌هایی را برای مدت زمانی برای شما به ارمغان بیاورد. هنگامی که احساسات خود را خوانده و به آنها پاسخ دهید قادر خواهید بود تا نبردهای‌تان را عاقلانه انتخاب کرده و در زمان فشار، از تصمیم‌تان عقب نشینی نکنید.

8-به خودتان اعتماد داشته باشید و به داشته‌هایتان، ایمان

عبور از مرزهای اخلاقی به نام موفقیت، یک راه موثر برای رسیدن به ناخوشنودی است. نقض استانداردهای شخصی‌تان، باعث ایجاد حس پشیمانی، عدم رضایت و بی‎انگیزه‌‎گی می‌گردد. باید بدانید چه زمانی بر روی عقایدتان پافشاری کنید و زمانی که از شما عملی خواسته شود که می‌دانید نباید آن را انجام دهید، مخالفت خودتان را ابراز کنید.وقتی احساس سردرگمی می‌کنید زمانی را برای مرور ارزش‌های‌تان اختصاص داده و آنها را یادداشت کنید این امر به شما در تعیین حس درونی‌تان (جهت تشخیص درستی از نادرستی) کمک خواهد کرد.

9-درهم ریختگی‌‌ها و نامرتب بودن را از بین ببرید

لازم نیست به شما یادآوری کنم چه مدت زمانی را مشغول به‌کار باشید. نگاهی به محیط کارتان بیاندازید. شما باید محیطی آرامش بخش و نشاط بخش ایجاد کنید. عکسی از خانواده تان، یک گیاه، یا جایزه‌ای که به آن افتخار می‌کنید را به صورت برجسته به نمایش بگذارید تا اینکه همیشه در ذهن‌تان مرور شود.از شر چیزهای بیهوده و نامرتب که هیچ چیز تاثیر مثبت و مهمی را برایتان حالت روحی‌تان ندارند خلاص شوید.

10-به دیگران کمک کنید

وقت گذاشتن برای کمک به همکاران‌تان نه تنها آنها را خوشحال می‌کند بلکه باعث خوشحالی خودتان نیز می‌شود. کمک به دیگران باعث افزایش اکسی‌توسین، سروتونین و دوپامین شده که همه اینها در داشتن احساسی خوب به شما کمک می‌کند. براساس پژوهش به عمل آمده در هاروارد،کارمندانی که به دیگران کمک می‌کنند،10برابر بیشتر بر روی کارشان تمرکز داشته و 40 درصد بیشتر ممکن است که ارتقای شغلی بیابند. همچنین افرادی که دائماً دیگران را حمایت اجتماعی می‌کنند در زمان‌های پرفشار (پر استرس) احتمالا شاد‌تر هستند. تا زمانیکه شما مطمئن هستید که به خودتان قول نداده اید،کمک به دیگران مطمئنا ًاثرات مثبتی در شادی شما خواهد داشت.

11-اجازه دهید نقاط قوت‌تان فوران کند

طی یک پژوهش به عمل آمده پیرامون نقطه اوج کارایی توسط دانشگاه شیکاگو، مشخص شد افرادی که قادر بودند تمرکز قوی‌ای داشته باشند (که آن را flow می‌نامیم) به مزایای بزرگی دست یافته اند. flowحالتی ذهنی است که در آن شما خود را کاملاً غرق در یک پروژه یا کار می‌یابید و هیچ توجهی به گذر زمان و عوامل خارجی که باعث حواس‌پرتی‌تان شود نمی‌کنید. همچنین flowبعنوان حالتی هیجانی است که در آن شما احساس شادی و کنترل را بطور همزمان خواهید داشت. نتیجه حاصله نه تنها شادی و سودمندی است بلکه پیدایش مهارت‌های جدید از طریق افزایش سطح یادگیری را موجب می‌شود. کلید رسیدن به flow در گرو سازماندهی وظایف‌تان است به‌طوری‌که شما اهداف روشن و آنی برای رسیدن به کارهایی که توان انجام دادن‌شان را دارید، خواهید داشت. هنگامی که شما شروع به کار برروی این کارها می‌کنید تمرکزتان افزایش یافته و احساس شایستگی می‌کنید.در نهایت شما به حالت flow دست پیدا می‌کنید که در آن بهره‌وری و شادی حاصل می‌شود. روزانه اهداف روشن تعیین کرده و به ترتیب آنها را تجربه کنید تا زمانی که فرمول مخفی‌ای که شما را به flowing (تمرکز قوی) می‌رساند را پیدا کنید.

12-بیشتر لبخند بزنید و بخندید

براساس تحقیق به عمل آمده در دانشگاه مانهایم آلمان، در واقع ما می‌توانیم احساسات‌مان را با تغییر حالات چهره‌مان اداره کنیم. یک گروه از شرکت‌‎کنندگان یک خودکار را به صورت افقی در دهان خود نگه داشتند که باعث می‌شد که به زور لبخند بزنند. هنگامی که از آن‌ها خواسته شد تا در مورد کاریکاتور نظر بدهند، شرکت کنندگان که خودکار در دهان خود داشتند،کاریکاتورها را جذاب‌تر از شرکت‌کنندگانی که خودکار در دهان نداشتند می‌دانستند. همانطور که تحقیق نشان می‌دهد، مهم نیست که لبخند شما واقعی باشد چراکه حالات چهره شما می‌توانند قبل از احساسات‌تان بروز کنند. اگر در محل کارتان خود را پیوسته در یک موقعیت منفی یافتید، سرعت فعالیت‌تان را کم کنید و لبخند بزنید یا یک ویدئوی جذاب را بر روی یوتیوب مشاهده کنید. این افزایش روحیه می‌تواند روز شما را به یک روز خوب تبدیل کند.

13-از افراد منفی دوری کنید

افراد شاکی و منفی باعث بدتر شدن شرایط می‌شوند چرا که در مشکلات خود غرق می‌شوند و از تمرکز بر روی راه حل‌ها عاجزند. آنها می‌خواهند تا افراد در تفکرات منفی آنها شریک شوند به‌ این‌وسیله آن‌ها می‌توانند حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. افراد اغلب از گوش دادن به افراد شاکی احساس فشار می‌کنند چراکه نمی‌خواهند بعنوان یک فرد سنگدل یا بی‌ادب بنظر برسند اما یک فرق کوچک بین گوش کردن به مشکلات دیگران (به صورت دلسوزانه) و غرق شدن در هیجانات منفی آنها وجود دارد. شما می‌توانید با ایجاد محدودیت و فاصله‌گرفتن در صورت نیاز، از گرفتار شدن بپرهیزید. به این روش فکر کنید: اگر فردی سیگار بکشد آیا شما باید تمام بعداز ظهر بشینید و دود سیگار استنشاق کنید؟ شما باید فاصله بگیرید و باید همین کار را در مورد افراد منفی هم بکنید. یک روش خوب برای اعمال محدودیت اینست که از آنها سوال کنیم چطور می‌خواهند مشکلات‌شان را حل کنند. افراد شاکی، یا ساکت خواهند شد یا مسیر گفتگو را به سمت دیگری (سودمند) منحرف می‌کنند.

14-به خودتان بخندید

وقتی شما موقع کار جدی باشید شادی و کارایی شما با هم تداخل پیدا خواهند کرد. از اینکه خود را آسیب پذیر نشان دهید نترسید. چیز ساده‌ای مانند خندیدن به خودتان باعث می‌شود که افراد به سمت شما کشیده شوند چراکه این عمل شما به آنها نشان می‌دهد که شما فردی فروتن و منطقی هستید (همچنین این امر باعث می‌شود که افراد در نبود شما، به شما نخندند). افراد شاد اعتماد به نفس خود را با یک حس خوب از طنز و فروتنی میزان (بالانس) می‌کنند.

15-ایده‌ی قدردانی را تقویت کنید

بسیار آسان است که در چیزهایی که می‌توانستند به صورت متفاوت‌تر انجام شوند یا آنچه را که به نتیجه مطلوبی نرسیده گرفتار شد. بعضی اوقات بهترین روش برای دور نگه داشتن ذهن‌تان از حالت منفی‌نگری اینست که یک گام به عقب برداشته و به آنچه شکرگزار آن هستید فکر کنید. سپری کردن زمان برای انعکاس خوبی‌‌ها در زندگی‌تان باعث بهبود حالت روحی می‌گردد چراکه این عمل موجب کاهش 23 درصدی هورمون استرس (کورتیزول) می‌گردد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد افرادی که روزانه ایده‌ی قدردانی را تقویت می‌کنند، حالت روحی، انرژی و فیزیک بهبود یافته‌تری را تجربه کرده‌اند.

16-باور داشته باشید که بهترین خواهد آمد

فقط به خود نگویید که بهترین خواهد آمد، به آن اعتقاد داشته باشید.داشتن یک چشم‎انداز خوش بینانه و مثبت به آینده نه تنها شما را شادتر می‌کند بلکه باعث بهبود عملکرد شما به وسیله ارتقا حس خودکارآمدی می‌گردد. ذهن به اندازه‌ای تمایل به بزرگ نمایی لذت‌‌های گذشته دارد که زمان حال در مقایسه آن محدود است. این پدیده می‌تواند اعتقاد شما را درباره قدرت آینده در بهتر انجام دادن آنچه که شما قبلاً تجربه کرده‌اید را از بین ببرد. فریب نخورید. به چیزهایی که آینده در خود ذخیره کرده‌اید، ایمان داشته باشید.

همه موارد را باهم همسو کنید

بکارگیری این استراتژی‌ها تنها منجر به بهبود شادی شما در محل کار نخواهد شد بلکه بیشتر آنها هوش هیجانی شما را ارتقا خواهند بخشید. آنهایی که برای شما مهم و جذاب هستند را برگزینید و لطفاً آن چیزهایی که باعث می‌شوند شما در محل کار شاد باشید را در بخش نظرات به ما بگویید.

منبع: +