Medical University graduates throw up mortarboards during the celebration of their graduation in Minsk

امریکایی‌ها همیشه برای مدرک دانشگاهی ارزش قایلند. حتی کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند، باور دارند که تحصیلات بعد از دبیرستان بسیار مهم است. اما تحقیقات گالوپ اعلام کرده که 25% از کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، در حرفه و زندگی شخصی خود پیشرفت چندانی ندارند. گالوپ، شش اصل راجع به حمایت عاطفی و یادگیری تجربی در دانشگاه را که ارتباط زیادی با حرفه طولانی مدت و موفقیت در زندگی دارد را یافته است. یک چهارم از فارغ التحصیلان دانشگاهی (کسانی که طور دیگری مدرک میگیرند) این 6 اصل مهم را ازدست میدهند.این افراد در مقایسه با کسانی که این 6 اصل را دارند،به طور جدی تری ضعیف تر از انها هستند که این مقایسه ارزش تجربه دانشگاه رفتن را بیان میکند.

تحقیقات گالوپ مطالعه وسیعی از 30000 فارغ التحصیل در امریکا داشته است تا بررسی کند که کدام افراد در حرفه و رسیدن به اهداف‌شان و از نظر اجتماعی، مالی، ارتباطی و جسمانی موفق بوده‌اند. بررسی محیطی که افراد در آن کار می‌کنند و میزان سلامت انها بسیار حایز اهمیت است. زیرا اینها پیش‌بینی کننده‌ی موقعیت‌هایی از جمله: میزان بهره‌وری افراد، غیبت ان‌ها و مراقبت از هزینه‌های اضافی هستند…

پس از اندازه‌گیری میزان یادگیری فارغ التحصیلان، که یک اندازه‌گیری مهم ولی محدود از موفقیت‌ها بود، گالوپ به این نکته دست یافت که مدرک گرفتن اسان و سریع، کافی نیست. مدرک همیشه به عنوان پیشرفت و دستاورد افراد مطرح بوده است، چیزی که ما را به سوی ارزش‌هایی مانند داشتن مدرک، استخدام و جامعه پسند بودن سوق می‌داده است.
در هسته تحقیقات گالوپ اینکه ارزش یک مدرک تحصیلی مانند ارزش طلاست، صحیح است ولی برای فارغ التحصیلانی که بیشترین تجربه را به عنوان دانشجو به دست اورده باشند. کسانی که به طور جدی ان 6 تجربه را در دانشگاه به دست اورده باشند (چیزی که گالوپ از ان به عنوان شش بزرگ یاد میکند) در هر مقیاسی در ارتباط با موفقیت شغلی طولانی مدت، موفقیت بیشتری نسبت به کسانی که ان را ازدست داده اند، داشته‌اند:

  1. استادی که در انها شوق به یادگیری را ایجاد کند.
  2. استادی که به عنوان یک انسان، مراقب انها باشد.
  3. مربی که انها را برای رسیدن به رویاها واهداف‌شان تشویق کند.
  4. به تحصیلات به عنوان یک پروژه طولانی مدت نگاه کنند.
  5. در رابطه با رشته‌ای که می‌خوانند شغلی داشته و یا کاراموز باشند.
  6. در فعالیتهای اضافه بر کلاس شرکت فعالانه داشته باشند.

فارغ التحصیلانی که این 6 فاکتور را به دست اورده بودند نسبت به کسانی که نداشتند، به طور معناداری بیشتر اماده زندگی کردن بودند و پیشرفت قابل توجهی در کار و 5 فاکتور سلامتی داشتند.

درصد کسانی که در چهار سال و یا کمتر از ان مدرک میگیرند، به طور معناداری در بین افرادی که 6فاکتور را داشتند، نسبت به کسانی که نداشتند، بیشتر بود. حدود75%و سایرین 61%.
دقت کنید،این لیست تمام انهاست. تفاوت در پیامد، کاملا واضح است:

کسانی که هیچ یک از شش تجربه را کسب نکرده‌اندکسانی که همه شش تجربه را کسب کرده‌اند
کسانی که به طور جدی برای زندگی بعد از دانشگاه اماده بودند5% 82%
کسانی که در 5 عامل سلامت پیشرفت کرده اند 5% 17%
 کسانی که در کارشان موفق بوده‌اند 25% 65%
آنهایی که تحصیلات را به موقع تمام کرده‌اند 61% 75%

ایا مدرک تحصیلی با ارزش است؟ خبر خوب اینکه برای اکثر فارغ التحصیلان جواب مثبت است. ولی اگر انها بیشترین استفاده را از ان دوران ببرند.برای کسانی که استفاده موثر نمی‌برند، که حدود 25%از کل انها هستند،جواب کاملا متفاوت است.
این یافته به هیچ وجه ارزش تحصیلات بالا را نقض نمیکند. اما به ما اخطار میدهد که برای به حد اعلی رساندن تحصیلات بالا، مصمم و جدی باشیم.

این موضوع با تغییر عقاید ما اغاز میشود. اگر ما بر این باوریم که مدرک دانشگاهی یک بلیط برای داشتن کار و زندگی مرفه است، که موفق نمیشویم. دانش اموزان، والدین، تجهیزات اموزشی بالا و استادان و استخدام کننده‌ها نیاز دارند تا سخت کار کنند، تا اطمینان یابند که ما بیشترین استفاده را می‌کنیم. اگر معتقد باشیم که تنها معیار موفقیت درامد است، باز هم شکست می‌خوریم. دانشگاه ارزش‌های فراوان دیگری نیز دارد نسبت به انچه که ذکر کردیم.

باید توجه دقیقی نسبت به این معیارهای سنتی و چیزهای دیگری که امروزه مرتبط با انهاست، بنماییم. اگر ما نگران امادگی فارغ التحصیلان برای روبروشدن با زندگی واقعی، توانایی در کارشان، سلامتی روزافزون‌شان، و به اتمام رساندن به موقع تحصیلات‌شان هستیم، پس باید این سوال را از نو مطرح کنیم که چه الزاماتی مستلزم فارغ التحصیلی است؟

اگر صرفا مستلزم امتحانات و به ترم بالاتر رفتن باشد، بدون حمایت عاطفی تعیین کننده و یادگیری تجربه‌ای، که موفق نمی‌شویم. خبر خوب این است که ما راجع به اینکه فرمول برنده چیست، نظراتی داریم. حالا ما نیاز داریم تا به پدرها و مادران و دانش اموختگان کمک کنیم تا بفهمند که چگونه به بهترین نحو از دانشگاه استفاده کنند و ببینند که چگونه 6 تجربه بزرگ به نتیجه خوب در تحصیل و کار و زندگی منجر می‌شود و با طراحی مجدد در قالب برنامه‌های نو وسیستم پاداش، ارزش علمی بالاتری را رقم بزنند.

 

منبع: +